Mitä sanaa käytetään suomen kielellä merkistä @ ?

Kysytty

Mitä sanaa käytetään suomen kielellä merkistä @ ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotuksen artikkelista Ät-merkki löytyy tietoa merkin nimestä sekä vähän nimien synnystäkin, https://www.kielikello.fi/-/at-merkk-1

Nimi on virallisesti ät-merkki. Lempinimiä on monia, miukumauku lienee tutuin, kissanhäntä, apinanhäntä ovat olleet käytössä ja jopa rengas-a:takin on joskus ehdotettu merkin nimeksi. Yllä olevan artikkelin mukaan Kielikello 4/1996:ssa oli ehdotus käyttää merkistä nimeä miuku. Se oli tarkoitettu keskustelun avaukseksi ja keskustelua oli syntynytkin. Esimerkiksi tuo rengas-a oli Kotukselle lähetetty Kielikellon lukijan ehdotus.

Merkin hivenen historiallinen kuvaus Petteri Järvisen Tietotekniikan termit PC-tietosanakirjan hakusanalla Taksamerkki:
(Engl. At-sign) Kissaa ja sen häntää muistuttava merkki (@), joka sijoittuu ASCII-taulukossa juuri ennen aakkosia (koodi 64, 0x40). Merkkiä käytetään monissa erikoistarkoituksissa, kuten erottamaan Internet-sähköpostiosoitteessa vastaanottajan ja järjestelmän tunnuksia toisistaan. Merkki on peräisin hintojen ilmoittamisesta ("priced at $5")

Kielitoimiston ohjepankin kuvauksessa kerrotaan nimen ja lempinimien lisäksi, että merkkiä käytetään sähköpostiosoitteissa, twitter-tilien nimissä sekä sosiaalisessa mediassa osoittamassa viesti jollekulle ja kertomaan, missä ollaan, esim. @kirjasto, http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/20

Tietotekniikan termitalkoot sisältää nasevan kuvauksen merkistä, hakusana ät-merkki, http://www.tsk.fi/tsk/termitalkoot/fi/node/266.

0 ääntä

Kommentit

En kyllä ymmärrä missä se kissa tuossa miukumauku-merkissä on? Hännän hahmotan ja renkaan a:n ympärillä ymmärrän. Mutta kiss kiss... missä se kissa on @-merkissä ja miten päin?