Mitä sana Lakeija tarkoittaa?

Kysytty

Mitä sana Lakeija tarkoittaa kun Rölli & Metsänhenki elokuvassa on se Lakeija onko se röllien päällikön alamainen ?

Vastaus

Vastattu

Lakeija on miespalvelija. Sanalla on myös kuvaannollinen merkitys "nöyrä käskyläinen". Se perustuu ranskankieliseen sanaan laquais, joka tarkoittaa isäntäänsä jalan seuraavaa palvelijaa. Ranskan sanan alkuperä on epäselvä, mutta sitä on yleensä arveltu espanjalaisperäiseksi, alkuaan vähäarvoista sotamiestä merkitseväksi sanaksi.

Lähteet:
Kielitoimiston sanakirja
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja