Mitä remonttipöly voi aiheuttaa keuhkoille/ihmiselle? Asun talossa minkä ulkokuori uusitaan, ja porauksen yhteydessä pientä pölyä on joka paikassa. Ikkunat on…

Kysytty

Mitä remonttipöly voi aiheuttaa keuhkoille/ihmiselle? Asun talossa minkä ulkokuori uusitaan, ja porauksen yhteydessä pientä pölyä on joka paikassa. Ikkunat on moneen kertaan teipattu. Tunnen pölyä/kutinaa kurkussa ja suussa. En voi muuttaa muuallekaan remontin ajaksi, mutta onko mitään muuta tehtävissä? Voiko hengityssuojaintakaan pitää 24h?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niin ikävää kuin hienojakoisen remonttipölyn leviäminen kaikkialle onkin, niin perusterveen henkilön ei kuitenkaan tarvinne suuresti huolestua terveytensä puolesta, jos altistus pölylle kestää vain esim. julkisivuremontin ajan. Kyllähän pöly ärsytystä saattaa aiheuttaa hengityselimistössä, mutta pidempiaikaista vaivaa siitä tuskin syntyy – vuosikausia pölylle altistuvien remonttimiesten kohdalla tilanne on toinen. Pölyn vaikutus on pitkälti riippuvaista tietenkin siitä, mistä materiaalista se on peräisin.

On hyvä, että ikkunat on teipattu – varmaankin myös ilmanvaihtoaukot/koneellinen ilmastointi on porauksen ajaksi suljettu? Kodin pinnoille laskeutunut pöly kannattaa tietenkin pyyhkiä pois. Hengityssuojaimen jatkuva pitäminen voi tuntua tukalalta – sitä helpottanee se, jos suojain on venttiilillä varustettu eikä pelkästä kuitukankaasta valmistettu.

Remonttipölystä mm. seuraavissa lähteissä:

http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/polyverkko/kpl_1_4.htm

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/bccab14e-c6c0-439a-a23e-bb8c4bd4e245/… - Katso s. 10.