Mitä polttoainetta käyttävät F1-autot ja onko niissä minkäänlaisia pönttöja pakoputkissa, vai onko ne aivan suorat?

Kysytty

Mitä polttoainetta käyttävät F1-autot ja onko niissä minkäänlaisia pönttöja pakoputkissa, vai onko ne aivan suorat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Formula ykkösten teknisiä määräyksiä voit käydä katsomassa netissä osoitteessa http://autoracing.about.com/library/usgp/bl_usgp_car.htm , jolla sanotaan formula ykkösten polttoaineesta: ”Formula 1 –polttoaineet ovat lyijyttömiä ja niissä saa olla normaalisti saatavia ainesosia. Ennen kilpailua kilpailijan on annettava näyte käytettävästä polttoaineesta analyysia ja FIA:n hyväksyntää varten. Kilpailujen aikana otettujen polttoainenäytteiden on täsmättävä ennen kilpailua annettujen näytteiden kanssa.”

Formula database –saitilla http://www.f1db.com/formula1/database/general/action/display_faq_item/f… sanotaan, ettei formuloissa käytetä mitään omaa, erityistä polttoainetta. Formula-polttoaine on lyijytöntä ja sen rikkipitoisuus on alhainen. Se täyttää jo EEC-standardit, ja vuonna 2005 se saadaan muuhunkin kuin formulakäyttöön.

Aiemmin formuloissa käytettiin erityispolttoainetta, mutta ei enää. FIA laati polttoainetta koskevat säännöt, joiden tarkoituksena oli ohjata öljy-yhtiöiden tuotekehittelyä niin että se hyödyttäisi myös tavallisia autoja ja samalla vähentäisi päästöjä. Nykyisin käytetäänkin polttoaineita, jotka voidaan hyvin ottaa kaupalliseen käyttöön. Lähde: Formula database, osoite ks. yllä.