Otsikko
Mitä paana tarkoittaa esimerkiksi nimissä Paananen ja Paanajärvi?

Kysytty

Mitä paana tarkoittaa esimerkiksi nimissä Paananen ja Paanajärvi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos Sukunimet (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi Paananen on luultavasti peräisin etunimestä Urbanus, jonka kansankielisiä muotoja ovat Orpana, Paanus ja Panu.

Toisaalta Mikkosen ja Paikkalan mukaan T. I. Itkonen on liittänyt keskisuomalaisen talonnimen Paanala ja Kuusamon Paanajärven lapin ’hammasta’ merkitsevään sanaan. ”Suomen sanojen alkuperä” (osa 2; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1995) mainitsee myös, että Pohjois-Suomen murteissa käytetään sanaa paana, jonka merkitys on ’hevosen painon kestävä kova hanki’. Se tosin saattaa olla turhan uusi skandinaavinen laina voidakseen selittää paikannimeä.

20 ääntä

Kommentit

Panit olivat myyttinen alkuasuttajakansa laajalle levinneissä karjalaisissa kansantarinoissa. Panit yhdistetään useaan Paana-paikannimeen.