Mitä ovat tieteen yleiset periaatteet

Kysytty

Mitä ovat tieteen yleiset periaatteet

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen tietosanakirja 8, Espoo 1993, määrittelee s.86 hakusanaa "tiede" seuraavasti:
Tiede, järjestelmällinen ja yhtenäinen yleispätevien ja varmojen tietojen kokonaisuus; myös tietyn alan ilmiöiden ja niiden välisten suhteiden järjestelmällinen ja kriittinen tutkiminen. Tiedon laadun perusteella tieteet voidaan jakaa muodollisiin eli formaalisiin tieteisiin, jotka käsittelevät ainoastaan käsitteiden muodollisia, kokemuksesta riippumattomia ominaisuuksia (matematiikka ja logiikka) sekä todellisuuteen kohdistuviin reaalitieteisiin. Viimeksi mainitut jaetaan usein kahteen pääryhmään: luonnontieteisiin ja humanistisiin eli hengentieteisiin.----Tieteen yleisinä tuntomerkkeinä esitetään usein objektiivisuus, autonomisuus, kriittisyys ja itsestäänkorjaavuus. Tieteellinen toiminta on olennaisesti yksilöllistä; tutkimustuloksista tulee varsinaisia tieteen tuloksia vasta, kun ne on alistettu tutkijayhteisön julkiseen keskusteluun.---Tieteen nimellä esiintyviin ns. pseudo- ja rajatieteisiin (astrologia, okkultismi ym.) tiede suhtautuu kriittisesti.---

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"yhtenäinen yleispätevien ja varmojen tietojen kokonaisuus"
Edellinen määre on ristiriidassa sen periaatteen kanssa että tiede on itseäänkorjaavaa.