Mitä ovat sosiaaliset ongelmat??

Kysytty

Mitä ovat sosiaaliset ongelmat??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stakesin sosiaalityön sanasto selittää sosiaalista ongelmaa näin:
yksilön ja yhteisön väliseen suhteeseen liittyvä yhteiskunnassa
vallitsevien arvojen tai normien vastainen ilmiö, jota esiintyy
suhteellisen paljon ja jolla on merkittävä vaikutus
yhteiskunnassa.
- Sosiaalisiksi ongelmiksi käsitetään erilaisia ilmiöitä eri
aikakausina. Sosiaalinen ongelma voi olla esimerkiksi
köyhyys, työttömyys tai päihteiden käyttö.
- Sosiaaliset ongelmat heikentävät sosiaalista
toimintakykyä.
http://sty.stakes.fi/NR/rdonlyres/0C799961-C977-45DE-B0F6-7C92DA1D38B9/…
Internet-tiedonhaulla löytyy termille lisää määritelmiä.
Yleinen suomalainen asiasanasto YSA (käytetään kirjastoissa, verkossa VESA) antaa termille seuraavia rinnakkaistermejä: alkoholistit, asunnottomat, irtolaiset, katulapset, kerjäläiset, kodittomat, kulkurit, narkomaanit, pitkäaikaistyöttömät, prostituoidut, päihdeongelmaiset, rikoksentekijät, rikolliset, syrjäytyneet, työttömät
http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html
Kirjaston hyllyissä löytyy asiasanahaulla "sosiaaliset ongelmat" erityyppisiä kirjoja, esim.
FLEURY, Theo: Kovaa peliä (aihe: huippujääkiekko) Minerva, 2012
MARKKANEN, Airi: Huomio! : romaneja tiellä (aihe: romanit) Like : Suomen Rauhanpuolustajat, 2012
WILKINSON, Richard: Tasa-arvo ja hyvinvointi : miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi (aihe: eriarvoisuus) HS kirjat, 2011
HAYDEN, Torey: Hiljaisuuden lapset (aihe: lastenpsykiatria) Otava, 2005
Aihe on laaja.