Mitä ovat joidenkin kondomien puudutus-/liukaste- ja siittiöitä tuhoavat aineet ja voivatko ne imeytyä elimistöön?

Kysytty

Mitä ovat joidenkin kondomien puudutus-/liukaste- ja siittiöitä tuhoavat aineet ja voivatko ne imeytyä elimistöön?

Vastaus

Vastattu

Kondomeissa liukasteet ovat usein silikoni- tai vesipohjaisia.

Joissakin kondomeissa on liukasteaineeseen lisätty bentsokaiini-nimistä paikallispuudutusainetta, josta saattaa olla apua ennenaikaisen siemensyöksyn kanssa. Tätä puudutusainetta käytetään myös esimerkiksi kurkkupastilleissa. Bentsokaiinin yliannostus voi hyvin harvoin johtaa vaaralliseen methemoglobinemiaan, mutta kondomien sisältämä bentsokaiinin määrä on kuitenkin varsin vähäinen. Allergiset oireet ovat yleisin vaiva.

Kondomeissa usein käytetty spermisidi on nimeltään Nonoksinoli-9. Se saattaa aiheuttaa virtsatieinfektioita ja ärsytystä. Nonoksinoli-9 ei myöskään tapa kovin tehokkaasti mikrobeja eikä suojaa sukupuolitaudeilta.