Mitä on tutkittu aikuisten ruotsinkielen opetuksesta? gradu väitöskirjoja ym tutkimuksia, onko?

Kysytty

Mitä on tutkittu aikuisten ruotsinkielen opetuksesta? gradu väitöskirjoja ym tutkimuksia, onko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin yliopistossa julkaistiin viime vuonna seuraavat Pro gradu -työt: Varetsalo, Ulla: Ledföljden i svenskan : en undersökning av vuxna inlärares behärskning av ledföljdsreglerna i huvudsatser och bisatser. Helsingfors 2000.
Stünkel, Sini S.Vuxnas strategier vid inlärning av svenska som andra språk. Helsingfors 2000.

Tieto julkaistuista graduista ja väitöskirjoista löytyy LINDAsta, joka on yliopistokirjastojen yhteisluettelo. Tätä yhteisluettoloa voit käyttää lähikirjastossasi, tai ainakin lähimmässä yliopiston kirjastossa. Käytä hakusanoina seuraavia asiasanoja ja niiden yhdistelmiä: aikuiset, kielet, oppiminen, ruotsin kieli ja oppimisstrategiat.

Lasten ruotsin kielen opetusta on tutkittu runsaasti: Taskinen, Tiina: Kielikylpyoppilaiden ruotsin kielen oppimismotivaatio ja kokemuksia kulttuurien välisestä viestinnästä. Helsinki 1999. Salmi, Jaana: Ruotsin kielikylpy vai ruotsinkielinen opetus?. Helsinki 2000.

Myös aikuista oppijana on tutkittu: Otala, Leenamaija: Osaajana opintiellä : opas elinikäisen oppimisen matkalle. WSOY 1999. Kolmannen iän yliopistot Suomessa : elämänkokemuksesta tietoon ja oppimiseen. Jyväskylä 1998.