Mitä on tihtaus? Sana esiintyy vanhassa työsopimuksessa (25.4.1922), josta suora lainaus "Minä otan...asuinrakennuksen valmistelutyöt tehtäväkseni, johon…

Kysytty

Mitä on tihtaus?
Sana esiintyy vanhassa työsopimuksessa (25.4.1922), josta suora lainaus "Minä otan...asuinrakennuksen valmistelutyöt tehtäväkseni, johon kuuluu puutyö, tihtaus ja muuraus."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

tihtaus tarkoittaa mitä todennäköisimmin tilkitsemistä.

Käsiini saamista suomen murresanakirjoista tms. en verbiä löytänyt, mutta viron kielessä verbi tihtima tarkoittaa tilkitsemistä, tiivistämistä.

Aihetta on käsitelty pro gradu -työssä:

”Kyseessä voi olla joko variantti viron yleiskielen sanasta tihtima, joka on SKES:nkin (1289) mukaan lainaa saksan verbistä dichten, tai sitten sekä Kuu Hlj tihtama että Emm Var Khn tihtima ovat lainautuneet saksasta kumpikin erikseen. Pidän ensimmäistä selitystä todennäköisempänä. Saksan verbi on lainattu sopeuttamalla sananalkuinen leenisklusiili d fortisklusiiliksi t ja käyttämällä sidevokaalia i, rantamurteessa a. Toisaalta sana on voitu saada suomenkin kautta, sillä Lavansaaressa veneen tasasaumojen tihtiraudalla tapahtunutta tilkitsemistä on kutsuttu sekä tihtaamiseksi että venäläisellä lainasanalla konapoittamiseksi; Suomenlahden ulkosaarilta tunnetaan samassa merkityksessä myös termit tihittiminen ja rivettiminen (Talve 1996: 214, 219). Suomen tihtaaminen ja tihittiminen ovat omaperäisiä johdoksia saksasta lainatusta verbistä ja viroon on myös saatu samanmerkityksisiä venäläisiä verbilainoja. Viron kirjakielen variantti tihtima tunnetaan murreaineistossa vain muutamasta saari- ja länsimurteen pitäjästä.”

ks. lisää gradu VIRON RANTAMURTEEN LÄNSIRYHMÄN SANASTON ALKUPERÄ SUOMALAISLAINOJEN VALOSSA, s. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37846/bjorklof_progradu.pdf?sequence=1&isAllowed=y

5 ääntä

Kommentit

Tiuhta? Tiuhtavarpa? Kangaspuissa oleva lankoja tasaisessa järjestyksessä pitävä asia. Ei taida olla samaa alkupeeää?