Mitä on suopursun (Rhododendron tomentosum) suomenkielisessä wikipedia-artikkelissa mainittu "labradorintee"? "Suopursua on käytetty moniin tarkoituksiin…

Kysytty

Mitä on suopursun (Rhododendron tomentosum) suomenkielisessä wikipedia-artikkelissa mainittu "labradorintee"?

"Suopursua on käytetty moniin tarkoituksiin. Sitä on käytetty mm. oluen aineksena, ja etenkin eskimot ja athabascat ovat jo pitkään valmistaneet siitä "labradorinteetä". "

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suopursun englanninkielinen nimi on Labrador tea. Se on myrkyllinen kasvi, jota ei pitäisi käyttää sisäisesti. Grönlannissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa esiintyy lännensuopursua, josta tehtyä teetä käytettiin paljon Yhdysvaltain sisällissodan aikana. Intiaanit ja eskimot niin ikään käyttivät ”suoteetä”. Vielä 1930-luvulla tehtiin yleisesti teetä, josta käytettiin nimeä Labrador tea, St. James’ tea tai ”countrytee”. Lisää suopursun käytön historiasta löytyy kirjassa Piippo, Sinikka : Luonnon lääkeyrtit 4 s. 204-206.