Mitä on sanan kylä etymologia?

Kysytty

Mitä on sanan kylä etymologia?

Vastaus

Vastattu

Veijo Meren Sanojen synty (Gummerus 1985) selittää kylä-sanan alkuperän näin: "kylä, murteissa myös talo. Vogulien kül on talo. Samanlaisia sanoja on turkkilaistataarisissa kielissä. Tsuvassien kil ja kül on talo ja majatalo, osmanien gil koti, jakuuttien külä on eteinen, piha"

Suomen sanojen alkuperä (Gummerus 1922) kertoo:" kylä, taloryhmä (maaseudulla), pitäjän osa; (murteissa myös) asumus, yksittäinen talo, maatila, torppa; naapuri; kodin vastakohta: vieraisilla (olla kylässä, mennä kylään)"

Lisää etymologisia sanakirjoja löydät Helmet-haulla. Tarkennettu haku aiheilla "Etymologiset sanakirjat" ja "suomen kieli" tuottaa tämmöisen tuloksen: https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sd%3A%28etymologiset%20sanakirjat%29%20d%3A%28suomen%20kieli%29__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

Koimaisten kielten keskus voisi kehties kertoa sanan alkupeästä perusteellisemmin. https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/etymologisia_sanakirjoja/ajankohtaista_etymologiasta

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Viroksi sana on sama (ilman vokaalisointua ja y saksasta lainatulla merkillä): küla.

Viron kielen etymologisessa sanakirjassa luetellaan sama sana samaa tarkoittavana ja lähes samalla tavalla kirjoitettuna usealla sukukielellä: suomen lisäksi liivi, Aunuksen karjala, lyydi, vepsä, vatja.
Itämerensuomalainen tai peräti suomalais-ugrilainen sana.