Mitä on palmiini? Vanhojen karjalaisten ruokien sivulla jaettiin resepti, jossa sitä käytetään. Tämä on kopio ohjeesta:"Mielivanukasta. 3 dl. maitoa. …

Kysytty

Mitä on palmiini?
Vanhojen karjalaisten ruokien sivulla jaettiin resepti, jossa sitä käytetään.
Tämä on kopio ohjeesta:
"Mielivanukasta.
3 dl. maitoa. 1 teel.suolaa
50 gr. painohiivaa. 3 munaa.
500 ,, nisujauhoja 100 gr. voita.
50 ,, sokeria. 100 ,, palmiinia."

Vastaus

Vastattu

Hei,

Pienestä tietosanakirjasta (Otava, 1925-1928) löytyi vastaus. Palmiini on puhdistettu kookosrasva.

Kirja löytyy digitoituna. Tässä linkki palmiiniin: http://runeberg.org/pieni/3/0341.html