Otsikko
Mitä on moraalikasvatus päivähoidossa? Opinnäytetyöhön haen aineistoa. Minulla on jo psykologisia näkemyksiä lasten moraalikehityksestä.Moraalikasvatuksesta…

Kysytty

Mitä on moraalikasvatus päivähoidossa? Opinnäytetyöhön haen aineistoa. Minulla on jo psykologisia näkemyksiä lasten moraalikehityksestä.Moraalikasvatuksesta haluaisin tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eettisestä kasvatuksesta on olemassa teos:
- Vuokko Vienola: Eettinen kasvatus päivähoidossa, 1986
Päivähoidon kasvatuksellisesta näkökulmasta käsittelevät esim. seuraavat:
- Yhteisö kasvattaa : päivähoito oppimis- ja kasvatusyhteisönä, 2000
- Kiesiläinen, Liisa: Päiväkoti kasvatusyhteisönä, 1990
- Kiesiläinen, Liisa: Päiväkodin kasvatuskulttuuri, 1988

Muita mahdollisia:
- Annika Takala: Ihmiseksi kasvaminen, 1997
- Veli-Matti Värri: Hyvä kasvatus, kasvatus hyvään, 1997
- Sirkku Aho: Minä ja muut : kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen, 1997
- Sirkku Aho: Itsetunnon vahventaminen päiväkodissa, 2000

Lisää aineistoa voit katsoa esim. Oulun kaupunginkirjaston tietokannasta http://www.ouka.fi/kirjasto/kokoelma/index.html esim. asiasanalla moraalikehitys tai yhdistämällä asiasanoja eettinen kasvatus ja lapset tai päivähoito/päiväkodit ja kasvatus tai kasvatus ja arvot.

Linnea-tietokannoista löytyi pro gradu:
- Minna Hartman: Alkuopetusikäiset lapset moraalisten ongelmatilanteiden ratkaisijoina. Helsingin yliopisto, 2002
Ehkä myös verkkojulkaisuna luettavissa olevasta pro gradussa, vaikka se liittyykin luokanopettajiin löytyy jotain yleistä lasten arvokasvatuksesta eli Riitta Pitkänen: Luokanopettajien mahdollisuudet lasten moraalikehityksen tukijana: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/opett/pg/pitkanen/luokanop.pdf .

Arvokasvatukseen liittyvä lehtiartikkeli:
- Annika Åsvik: Arvokasvatus on perheiden ja päiväkodin yhteinen urakka.
Lastentarha 2000:5, s. 17-18