Mitä on Houtere? Se on Haminan saaristossa olevaa levää, mutta mitä levää? Itse veikkaisin rakkolevää, mutta en ole varma ja Kotuksessakin oli vain…

Kysytty

Mitä on Houtere?
Se on Haminan saaristossa olevaa levää, mutta mitä levää?
Itse veikkaisin rakkolevää, mutta en ole varma ja Kotuksessakin oli vain salakuljetusjuttu jossa konjakkitynnyrit piilotettiin "houterin" alle, ettei tullimiehet niitä löydä.
Kyseessä siis murreilmaisu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen murteiden sanakirjan (kolmas osa: he-hujuuttaa, 1992) mukaan houtere on ruskolevää eli rakkolevää. Sana on murteellinen: houtere-muotoa käytetään Vehkalahdella, houteria taas Kymissä ja Haapasaaressa, hou(v)er-sanaa Vehkalahdella, Virolahdella, Seiskarissa, Säkkijärvellä ja Kalliveressä