Mitä nimi Orkidea merkitsee?

Kysytty

Mitä nimi Orkidea merkitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orkidea on samantyyppinen luontoaiheinen etunimi kuin esim. Orvokki. Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan orkidea on lainaa ruotsin sanasta orkidé, joka puolestaan juontuu ranskasta. Lainaus etymologisesta sanakirjasta: " Ranskan monikollinen orchidées on johdos, jonka perustana on kreikan kiveksiä merkitsevä sana órkhis. Nimitys viittaa orkideakasvien juurimukuloiden tyypilliseen muotoon." Suomen kielessä Orkidea-sana on tullut käyttöön 1900-luvun alkupuolella. Aikaisemmin puhuttiin kämmeköistä.

6 ääntä

Kommentit

Orki tarkoittaa islannin kielellä -örkki-. Koska dea taas on jumala/jumalatar, voisi nimi olla örkkijumala, örkki taas on englannin sanasta orc, ja Örkki on sormusten herrasta. Orc on eng. kielellä henki tai hirviö, eli orkidea voisi olla jonkinlainen henkijumalatar-kasvi.