Mitä nimet Tiina ja Maria tarkoittavat ja mistä ne ovat tulleet? Ovatko olleet suosittuja/käytettyjä nimiä milloin ? Myös lähdeluettelo pitää mainita. Mikä se…

Kysytty

Mitä nimet Tiina ja Maria tarkoittavat ja mistä ne ovat tulleet? Ovatko olleet suosittuja/käytettyjä nimiä milloin ?
Myös lähdeluettelo pitää mainita. Mikä se on ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimien Tiina ja Maria merkitystä on kysytty jo aiemmin. Voit käydä tutustumassa annettuihin vastauksiin Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun arkistosta (http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx ). Laita hakusanoiksi ”etunimet Tiina” ja ”etunimet Maria” (ilman lainausmerkkejä).

Tiina on usein lyhentymä Kristiinasta. Nimi on alkuaan kreikkaa ja se on tullut latinan kautta nimistöömme. Nimi tarkoittaa alkuaan 'Kristukselle kuuluvaa, kristittyä'. Tiina on suosittu nimi, erityisen suosittu se oli 1980-luvulla.

Maria on heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on epäselvä. Tutkijat ovat esittäneet arvailuja nimen merkityksestä, mm. toivottu lapsi, näkijätär ja herratar.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voi tarkistaa etu- ja sukunimien yleisyyden eri aikoina. Nimipalvelu löytyy osoitteesta https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 . Kirjoita hakuruutuun haluamasi etunimi ja paina hae painiketta.

Lisää tietoa saat esim. kirjoista
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999
Vilkuna, Kustaa: Etunimet, 2005