Mitä nimet Anne ja Lyydia tarkoittavat

Kysytty

Mitä nimet Anne ja Lyydia tarkoittavat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja kertoo Anne -nimestä seuraavaa: Annan rinnakkaismuoto, suosittu erityisesti englantilaisella kielialueella. Suomen almanakassa 9.12. v:sta 1973, samana päivänä ruotsinkielisessä almanakassamme. Mainitaan myös Suomen ortodoksisessa kalenterissa viittauksella Annaan.

(Anna, kreikkalainen muoto heprean sanasta hannah, armo)

Lydia (kreik. vähä-aasialaisesta Lydian maakunnasta syntyisin oleva), rinnakkaismuoto useissa kielissä Lidia, Uuden testamentin mukaan ensimmäinen apostoli Paavalin kastama eurooppalainen kristitty, purppurakauppias Lydian maakunnan Tyatirasta, joka asui Filippissä Makedoniassa (Apt. 16:13-15, 40). Katolisessa kirkossa häntä on muistettu 3.8. Suomen almanakassa nimi on ollut 23.5. v:sta 1871 aluksi v:een 1889 kirjoitusasussa Lydia, 1890-1907 Lyydi, 1929-49 Lyyti ja v:sta 1950 Lyydia.