Mitä murretta savonlinnassa puhutaan? Ei se ainakaan kuulosta yhtään savon murteelta, vaikka etelä-savossa sijaitseekin

Kysytty

Mitä murretta savonlinnassa puhutaan?
Ei se ainakaan kuulosta yhtään savon murteelta, vaikka etelä-savossa sijaitseekin

Vastaus

Vastattu

Savonlinnan seudun murre kuuluu savolaismurteisiin ja tarkemmin ryhmään Savonlinnan seudun välimurteet. Itä-Suomen yliopiston sivuilla kerrotaan,että alueen murteista Enonkosken murre muistuttaa Pohjois-Savon murteita, kun taas Punkaharjun eteläosissa on jo kaakkoismurteiden sävyä:

http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/savonlin.html

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta löytyy Suomen murrekartta:

https://www.kotus.fi/kielitieto/murteet/suomen_murteet

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Puhutaan myös suomenkielen kaakkoismurteista. Enonkoskella puhutussa kielessä on myös todella paljon sanoja karjalankielestä. Suomenkielen savonmurre on syntynyt karjalankielen sekoittuessa suomenkielen hämeenmurteisiin. Karjalan- ja suomenkielet ovat saaneet vuosisatoja vaikutteita toisiltaan. Kieltä voi selittää sekin, että alueelle on vuosisatoja pikkuhiljaa muuttanut ihmisiä idästä, esim. Laatokan pohjoispuolelta, jossa on puhuttu karjalankieltä.