Mitä muita "sukupolvia" on kuin x-sukupolvi ja milleniaalit? Ja mikä on minkäkin sukupolven aikakausi?

Kysytty

Mitä muita "sukupolvia" on kuin x-sukupolvi ja milleniaalit? Ja mikä on minkäkin sukupolven aikakausi?

Vastaus

Vastattu

Sukupolville on tyypillistä, että ne ovat kokeneet samat historialliset ja kulttuurilliset muutokset. Länsimaisista ihmisistä käytetään yleensä seuraavia sukupolvijakoja:

  • Kadotettu sukupolvi (1883-1900)
  • Suurin sukupolvi (1901-1927)
  • Hiljainen sukupolvi (1928-1945)
  • Suuret ikäluokat (1946-1964)
  • X-sukupolvi (1965-1980)
  • Xenniaalit (mikrosukupolvi, 70-80-luvun vaihde)
  • Milleniaalit tai Y-sukupolvi (1981-1996)
  • Z-sukupolvi (1997-2012)
  • Alfa-sukupolvi (2013->

Muita sukupolvijakoja löytyy mm. Ylen uutisesta vuodelta 2012: Suuret ikäluokat, pullamössöt sekä x, y ja z (viitattu 20.10.2022)

A-lehden sivuilla on artikkeli eri sukupolvien eroista vuodelta 2020: XYZ – Miten eri sukupolvet eroavat toisistaan? (viitattu 20.10.2022)

31 ääntä

Kommentit

Suomen suuret ikäluokat käsittävät ikäluokat 1945 - 50.

Jotkut käsittävät jo sodan loppuvuosien aikana syntyneet suuriksi ikäluokiksi. Ei se käsite todellakaan kuulu enää vuoden 1951 tai ehkä 1955 jälkeiseen historiaan.

Kun joku haluaa lokeroida voi lokeroida myös "pullamössö sukupolven" sekä "piltti sukupolven"!

SUURET IKÄLUOKAT

Tilastokeskus: "Suomessa suurina ikäluokkina pidetään vuosina 1946-50 syntyneitä. Noina vuosinahan syntyi viisi suurinta ikäluokkaa, joista 1946-49 syntyneet ylittivät 100 000 lapsen rajan."
https://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_06_03_nieminen.html#:~:te….

En ole koskaan kuullut 1940-luvun alkupuolen ikäluokkia sanottavan suuriksi. Jos on kyse joistakin muista maista, ne on tarpeen täsmentää.

Sota-aikana tuppaa väestöpyramidiin tulemaan niin syvä lovi sekä tyttöjen että poikien puolelle, että näyttää kuin pyramidilla olisi ampiaisvyötärö.