Mitä muita aseita/taikaesineitä Kalevalassa ja muissa suomalaisissa myyteissä mainitaan Sammon ja Väinämöisen kanteleen lisäksi?

Kysytty

Mitä muita aseita/taikaesineitä Kalevalassa ja muissa suomalaisissa myyteissä mainitaan Sammon ja Väinämöisen kanteleen lisäksi?

Vastaus

Vastattu

Kalevala on sankarirunoutta, joten teoksessa viitataan usein todellisiin sekä myyttisiin aseisiin.

Martti Haavio kirjoittaa artikkelissaan ”Sota ja suomalainen sankarirunous” (Tiede ja ase 3 1935, s. 5-14), että miekka oli tärkein muinaissuomalainen ase. Myös Kalevalan sankareilla on miekka. Keihäs ja kilpi ovat Haavion mukaan harvinaisempia, kun taas jousi esiintyy aina salamurhaajan kädessä. Pitempiin siirtymiin sankari käytti joko hevosta tai laivaa.

Teoksessaan Suomalainen mytologia (WSOY 1967, s. 331-332) Martti Haavio valottaa myös suomalaisen tietäjän taisteluvarustusta. Tietäjällä oli päällään ylijumala Ukolta saatu asepuku, johon kuului rautapaita, kintaat, vyö sekä vyöhön liittyvä solki.  Joskus tietäjän katsottiin pukeutuneen tuliseen turkkiin. Tietäjän aseista tärkein oli miekka. Teoksessaan Suomalainen samanismi (SKS 1994, s. 240) Anna-Leena Siikala kirjoittaa, miten tietäjän lakissa asui tietynlainen voima, joka siirtyi lakin perivälle oppipojalle.

Eräänlaisiksi aseiksi voitaneen laskea myös tietäjän apueläimet. Näitä olivat esimerkiksi karhu, kotka, koira, hevonen ja made. Myös esimerkiksi karhun luiden katsottiin sisältävän eläimen voimaa.

Suomalaisessa tarustossa aseita olivat myös ison tammen eli eräänlaisen maailmanpuun lastuista tehdyt pistosnuolet, jotka aiheuttivat monenlaisia vaivoja ja sairauksia.