Mitä lukisin näiden jälkeen? Olen lukenut paljon muutakin, mutta näistä olen erityisesti pitänyt ja nyt lukuideat alkavat loppua. Lukisin mielelläni hyviä…

Kysytty

Mitä lukisin näiden jälkeen? Olen lukenut paljon muutakin, mutta näistä olen erityisesti pitänyt ja nyt lukuideat alkavat loppua. Lukisin mielelläni hyviä tarinoita. Listassa mainittujen kirjailijoiden muuhun tuotantoon olen jo tutustunut.

Mma Ramotswe tutkii -sarja / Alexander McCall Smith
Tuomari Dee ja varjostimen arvoitus / Robert van Gulik
Tulen ja jään laulu -sarja / George R. R. Martin
Lavinia / Ursula K. Le Guin
Taru sormusten herrasta / J. R. R. Tolkien
Linnunradan käsikirja liftareille / Douglas Adams
Maan lapset -sarja / Jean M. Untinen-Auel
Unohdetut jumalat / Neil Gaiman
Kaikki isäni hotellit / John Irving
Ruohometsän kansa / Richard Adams
Saatana saapuu Moskovaan / Mihail Bulgakov
Anna Karenina / Leo Tolstoy
Tarina vailla loppua / Michael Ende
Layla : romaani / Jari Tervo
Täällä Pohjantähden alla. / Väinö Linna

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinulla näyttäisi olevan varsin laaja maku! Koetan löytää jotain päälinjoja, joiden mukaan suosittelen.

Dekkareissa voisit kokeilla Tony Hillermanin Jim Chee -sarjaa, Tarquin Hallin Vish Puri -sarjaa ja Elizabeth Handin Cass Nearysta kertovia kirjoja Pimeää kohti ja Katoava valo. Dekkareita suositellaan paljon Tornion kirjaston ylläpitämällä Dekkarinetti-sivustolla (ww.tornio.fi/index.php?p=DekkariNetti).

George RR Martinin ja JRR Tolkienin perusteella suosittelisin Robin Hobbin Näkijän tarua, Gene Wolfen Uuden auringon kirja -sarjaa ja Patrick Rothfussin vielä keskeneräistä Kuninkaansurmaajan kronikkaa. Fantasia- ja tieteiskirjallisuudesta löytää suomeksi hyviä suosituksia Risingshadow.fi -sivustolta. (www.risingshadow.fi) Myös Tähtifantasia-palkintoehdokkaista löytyy ehkä sinua kiinnostavia teoksia (fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4htifantasia-palkinto)

Maagista realismia voisi lähteä hakemaan Haruki Murakamin ja Jose Saramagon tuotannosta. Lisävinkkejä lukumaratonistamme: www.helmet.fi/fi-FI/content/17464/10743
Myös historiallisten romanssien maratonista saattaisi löytyä jotain (www.helmet.fi/fi-FI/content/12792/10743), vaikka osa kirjailijoista onkin hieman kepoisia.

Satunnaisessa järjestyksessä vielä muutamia kirjailijanimiä, joita listasi toi mieleen:
Katja Kettu, Tommi Kinnunen, George Eliot, Henry James, Boris Pasternak, Ken Follett (Taivaan pilarit), Robert C. O'Brien (Hiirirouva ja ruusupensaan viisaat), Walter Moers.

2 ääntä

Kommentit

Myös täältä isot suositukset Robin Hobbin ja Walter Moersin tuotannoille! Minulle tuli mieleen fantasian puolelta Diana Wynne Jonesin Liikkuva linna jatko-osineen, maagisesta realismista Yann Martelin Piin elämä ja klassikoista Brontën sisarukset (Humiseva harju, Kotiopettajattaren romaani).