Mitä lastenkirjaklassikoita vinkkaisit 4-vuotiaalle? Lisäksi kiinnostaisi lukea hänelle eri maanosien tai maiden lastenkirjaklassikoita..?

Kysytty

Mitä lastenkirjaklassikoita vinkkaisit 4-vuotiaalle? Lisäksi kiinnostaisi lukea hänelle eri maanosien tai maiden lastenkirjaklassikoita..?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kriitikko ja lastenkirjailija Tuula Korolainen on laatinut listan maailman merkittävimmistä lasten- ja nuortenkirjoista Onnimanni-lehdelle v. 1991. Lista koostuu asiantuntijoiden suositukista Ohessa oma näkemykseni niistä listan kirjoista, joita voisi ajatella nelivuotiaalle.

Andersen, H.C.: Kootut sadut ja tarinat
Barrie, J.M.: Peter Pan
de Brunhoff, Jean: Babar-kirjat
Busch, Wilhelm: Max ja Moritz (voi olla vähän pelottava synkän loppunsa takia!)
Carroll, Lewis: Liisan seikkailut ihmemaasa (myös pelottavia kohtia)
Collodi, Carlo: Pinokkio
Dahl, Roald: Iso Kiltti Jätti
Egner, Thorbjörn: Kasper, Jesper ja Joonatan: kolme iloista rosvoa
Finne, Jalmari: Kiljus-kirjat
Grahame, Kenneth: Kaisilikossa suhisee
Grimm, Jacob ja Wilhelm: Grimmin satuja (laitoksesta riippuen osa saduista on aika hurjia)
Hoffman, Heinrich: Jörö-Jukka (lähtökohtaisesti pelottava)
Jansson, Tove: Muumi-kirjat
Knutsson, Göstä: Pekka Töpöhäntä-kirjat
Kokko, Yrjö: Pessi ja Illusia
Kunnas, Kirsi: Tiitiäisen satupuu
Kunnas, Kirsi (suom.): Hanhiemon iloinen lipas
Lewis, C.S.: Narnia-sarja (tämäkin on kyllä aika hurja)
Lindgren, Astrid: Peppi Pitkätossu
Milne, A.A.: Nalle Puh
Mäkelä, Hannu: Herra Huu-kirjat
Paloheimo, Oiva: Tirlittan
Potter. Beatrix: Petteri Kaniini
de Saint-Exupéry: Pikku prinssi
Sendak, Maurice: Hassut, hurjat hirviöt
Somersalo, Aili: Mestaritontun seikkailut
Travers, P.L.: Maija Poppanen
Uspenski, Eduard: Fedja setä-kirjat.

Hajaääniä saaneista listaan voisi lisätä vielä ainakin Elsa Beskowin, Marjatta Kurenniemen, Hannele Huovin ja Mauri Kunnaksen. Yksittäisistä kirjailijoista eniten ääniä sai Astrid Lindgren, joka hänkin on kirjoittanut aika erilaisia teoksia eri ikäisille. Listaan voisi tietysti lisätä paljon muitakin nimiä, esim. Michael Bondin Karhuherra Paddington-kirjat, Lucy Cousinsin Maisa-kirjat ja Sven Nordqvistin Viiru ja Pesonen- sekä Mimmi Lehmä-kirjat ovat eräänlaisia nykyklassikkoja nekin.

Kotimaisista kolme nimeä on ylitse muiden: Kirsi Kunnas, Tove Jansson ja Mauri Kunnas.

Lähde: Kirjataivaan kiintotähdet. Artikkeli kirjassa Kirjaseikkailu. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas, toim. Tuula Korolainen. Tammi 2001.