Mitä Kuopiossa tapahtui vuosina 1917 ja 1918? Näkivätkö ihmiset nälkää? Tappoivatko punaiset ja valkoiset toisiaan? Keitä olivat teloitetut (475 ihmistä)…

Kysytty

Mitä Kuopiossa tapahtui vuosina 1917 ja 1918?

Näkivätkö ihmiset nälkää?

Tappoivatko punaiset ja valkoiset toisiaan?

Keitä olivat teloitetut (475 ihmistä) Kuopion vankileirillä?

Tapettiinko valkoisia lainkaan? Keitä?

Kulkevatko nämä traumaattiset tapahtumat enää mitenkään mukana kuopiolaisissa ihmisissä?

Onko olemassa tietokirjaa, missä on tietoa Kuopion 1917 ja 1918 tapahtumista?

Mistä ja keneltä voi saada tietoa näiden aikojen tapahtumista Kuopiossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 1917 ja 1918 Suomessa, myös Kuopiossa, kärsittiin elintarvikepulasta, ja monessa mökissä nähtiin myös nälkää. Kuopion kaupungissa käytiin kansalaissodan aikana taisteluja. Molemmin puolin kuoli ihmisiä. Anja Tikkasen Kuopio vuosisatojen saatossa -kirjan mukaan 15 henkilöä valkoisten puolelta sai surmansa. Teoksessa mainitaan muutamia henkilöitä myös nimeltä. Kirjassa on tietoa kansalaissodan tapahtumista Kuopiossa muutenkin.

Arkistolaitoksen sivuilta löytyy paljon tietoa vuonna 1918 sodassa kuolleista:

http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/results

Kansalaissodan muistamisesta, ei tosin erityisesti kuopiolaisten, on kirjoitettu jonkin verran, alla muutama artikkeli, joista ensimmäinen on luettavissa myös verkossa:

- Muistaa vai unohtaa? : vuoden 1918 vaikea historia / Ulla-Maija Peltonen (Kirjassa Historiallinen aikakauskirja, 2003)

http://elektra.helsinki.fi/se/h/0018-2362/101/4/muistaav.pdf

- Muistin paikat : vuoden 1918 sisällissodan muistamisesta ja unohtamisesta / Ulla-Maija Peltonen (Kirjassa Kaikki syntyy kriisistä, 2013)

- Kasarmilta kasarmin vankileirille : kuopiolaiset työväen etuja puolustamassa vuonna 1918 / Karri Partanen (Pro gradu -työ : Joensuun yliopisto, 2002)

26 ääntä

Kommentit

Kuopion tapahtumista vuosilta 1917-1918 löytyy tietoa myös teoksista Kuopion historia 3 ja Savon historia 5 : vastakohtien aika 1919-1944. Sirpa Kähkösen teos Vihan ja Rakkauden liekit kertoo myös jonkin verran kansalaissodan ajasta Kuopiossa. Siinä mainitaan sivulla 19, että P.J. Jäntti on kirjoittanut artikkelin "Muistelmia Kuopion valtauspäiväiltä 1918", artikkeli on julkaistu Savon Sanomissa helmikuussa 1933. Savon Sanomia on mikrofilmattuna Kuopion kaupunginkirjastossa, josta voi pyytää filmejä/kopioita kaukolainaksi.
Myös teokset löytyvät myös Kuopion kaupunginkirjastosta.