Mitä kirjoja on olemassa erityisesti kehitysvammaisista ja vammaisuudesta ylipäätään? Etsin kaunokirjallisuutta, novelleja ja romaaneja.

Kysytty

Mitä kirjoja on olemassa erityisesti kehitysvammaisista ja vammaisuudesta ylipäätään? Etsin kaunokirjallisuutta, novelleja ja romaaneja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vammaisuutta / kehitysvammaisuutta on käsitelty kirjallisuudessa melko paljon. Sirkka Tuominen on pro gradu –työssään ”Kehitysvammaisen kuva suomalaisessa kirjallisuudessa” (Helsingin yliopisto, 1986) tarkastellut alla olevaan listaan kuuluvia – etupäässä suomalaisten kirjailijoiden teoksia. Näissä teoksissa on henkilö- /henkilöitä, joilla lukija voi hahmottaa olevan vaikeuksia ymmärryskyvyn alueella:

Haanpää, Pentti : Tuuli käy heidän ylitseen (1927)
Hugo, Victor : Pariisin Notre Dame (suom. Huugo Jalkanen) (1971
Härkönen, Anna-Leena : Häräntappoase (1985
Joenpelo, Eeva : Kaakerholman kaupunki (1950)
Jotuni, Maria : Arkielämää (1920)
Kauranen, Anja : Sonja O. kävi täällä (1981)
Korpela, Jorma : Martinmaa (1948)
Lehtonen, Joel : Putkinotko (1. p. 1919-1920)
Lehtonen, Joel : Rakastunut rampa eli Sakris Kukkelman, köyhä polsevikki (1. p. 1922)
Linna, Väinö : Täällä pohjantähden alla (1959, 1960/ II osa)
Mannerkorpi, Juha : Sirkkeli (1956, novelleja)
Mäntylä, Kyllikki : Opri ja Oleksi (1955)
Pakkala, Teuvo : Tukkijoella (1899)
Runeberg, Johan Ludvig : Fänrik Ståls sägner (Vänrikki Stoolin tarinat) (1848)
Sillanpää, Frans Emil : Enkelten suojatit (1923)
Steinbeck, John : Hiiriä ja ihmisiä (1977, alkuteos Of mice and men, 1937)
Turunen, Heikki : Simpauttaja (1973)
Turunen, Heikki : Kivenpyörittäjän kylä (1976)

Alla on lisäksi muutamia kysyttyä aihepiiriä käsitteleviä teoksia, jotka ovat ilmestyneet Tuomisen pro gradun valmistumisen jälkeen:

Istanmäki, Sisko : Sisarteni elämät (2004)
Kiiskinen, Jyrki : Jos minulla ei olisi rakkautta (2003)
Korhonen, Riku : Kahden ja yhden yön tarinoita (2003)
Pontiggia, Giuseppe : Kahdesti syntyneet (2003)
Raento, Esko : Suru : ystäväkirja (1986)
Sjón : Skugga-Baldur (2005)
Tikka, Eeva : Aurinkoratsastus (1986)

Kehitysvammaliiton kirjaston Kevali-kokoelmassa on lisäksi vammaisten, erityisesti kehitysvammaisten lasten vanhempien kirjoittamia elämäkerrallisia teoksia. Näissä teemana on vanhemmuus, mitä on olla vammaisen lapsen isä tai äiti. Kokoelmassa on myös vammaisten tuottamia tekstejä: omaelämäkerrallisia tekstejä, runoja, tarinoita, kirjoituskilpailujen satona syntyneitä antologioita usein selkokielisinä versioina.

Tässä kaksi esimerkkiä vanhemmuus –teemaisista teoksista:

Fournier, Jean-Louis : Isi, mihin mennään? (2009)
Vilkman, Pia : Hämähäkkilintu (2006)
Selkokielisistä kirjoista voisi mainita esimerkkeinä:

Ja kaksi selkokielistä teosta:

Laaksonen, Hannele : Elämä maksaa velkaansa (2002, lievästi kehitysvammaisen kirjoittama omaelämäkerrallinen teos)
Tikkanen, Märta : Toiveiden puu (1987)