Mitä kirjoja (lehtiartikkeleja) on kirjoitettu verkottumisesta palvelualalla? Olen tekemässä selvitystä toimitilapalveluiden verkottumisesta. Esim. Miten Engel…

Kysytty

Mitä kirjoja (lehtiartikkeleja) on kirjoitettu verkottumisesta palvelualalla? Olen tekemässä selvitystä toimitilapalveluiden verkottumisesta. Esim. Miten Engel, L&T ja Amica voisivat yhdessä tarjota johonkin kohteeseen jätehuollon, vartioinnin, siivouksen ja ruokalapalvelut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastotietokantojen asiasanastot eivät tunne termiä toimitilapalvelut. Internetistä kuitenkin löytyy runsaasti sivuja sillä hakusanalla (Google, AltaVista). Ehkä niiden silmäily selkiyttää käsitettä. Monissa ammattikorkeakouluissa on toimialapalvelu yhtenä osana opintoja (esim. Turun amk:n verkkomateriaali http://amks0203.turkuamk.fi/webcourse/ToimitilapalvelutKK.pdf ).

Verkostoitumista käsitteleviä kirjoja pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa.:

Seppo Niemelä: Menestyvä yritysverkosto : verkostonrakentajan ABC. 136 s. Edita 2002.

Jukka Vesalainen: Kaupankäynnistä kumppanuuteen : yritystenvälisten suhteiden elementit, analysointi ja kehittäminen. 220 s. Metalliteollisuuden kustannus, 2002.

Pirjo Ståhle & Kari Laento: Strateginen kumppanuus : avain uudistumiskykyyn ja ylivoimaan. 165 s. WSOY, 2000.

Helsingin kauppakorkeakoulun tietokanta Helecon (pääsy sinne esim. pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista) antaa runsaasti hakutuloksia, kun hakee asiasanalla verkostot. Suurin osa hakutuloksista on artikkeleita, joten lehdet, joissa artikkeli on ilmestynyt, on erikseen hankittava. Esimerkiksi seuraavista artikkeleista voisi kuvitella olevan hyötyä:

Risto Pennanen: Modernit verkostot toimivat vanhoilla pelisäännöillä. Taloussanomat 2003:94
Mauri Grönroos: Vain aktiivinen menestyy verkostoissa. Bisnes.fi 2003:marraskuu
Raimo Hyötyläinen: Verkostoitumisesta kilpailukykyä yritystoimintaan. Economic trends 2002:5

Heleconissa on myös elektronisia julkaisuja, esimerkiksi Lasse Mitronen: Hybridiorganisaation johtaminen : tapaustutkimus kaupan verkosto-organisaatiosta (http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5384-0.pdf ).

Erityisesti toimitilapalveluiden verkottumisesta ei löytynyt aineistoa.