Otsikko
Mitä kirjastossa tarkoitetaan luokittelulla? Mikä on asiasanahakemisto ja mihin sitä käytetään?

Kysytty

Mitä kirjastossa tarkoitetaan luokittelulla?
Mikä on asiasanahakemisto ja mihin sitä käytetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luokittelu tarkoittaa kirjastossa sitä, että aineiston asiasisältö määritellään ja aineisto merkitään luokkanumerolla. Suomen yleisissä kirjastoissa on käytössä Deweyn luokitusjärjestelmä (http://ykl.kirjastot.fi/), jossa aineisto on sisältönsä mukaan jaettu kymmeneen pääluokkaan (niitä merkitään numeroilla 0-9) ja kukin näistä luokista voidaan edelleen jakaa kymmeneen alaluokkaan ja taas nämä luokat kymmeneen luokkaan jne. Luokkanumero voi olla esim. muotoa:72.9131 (=Renesanssin arkkitehtuuri).
Luokittelua käytetään aineiston sijoittamiseen, löytymiseen ja järjestyksen ylläpitämiseen kirjastossa.

Aineiston löytämisen ja käyttämisen helpottamiseksi se asiasanoitetaan eli merkitään tietokantoihin aineiston perään sen sisältöä kuvaavia sanoja, siinä tarvitaan Yleistä suomalaista asiasanastoa (http://vesa.lib.helsinki.fi/), jossa on lueteltu kirjastossa käytettävät asiasanat. Esimerkiksi Willie Morrisin kirjan Koirani Skip tietoihin on lisätty asiasanat: muistelmat, koira, kettuterrieri, terrierit ja lemmikkieläimet. Näillä sanoilla aineistoa voi hakea kirjaston tietokannoista.