Mitä kirjaston työntekijät tekevät korona-sulun aikana?

Kysytty

Mitä kirjaston työntekijät tekevät korona-sulun aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa, kuten monissa muissakin kunnankirjastoissa, on paljon työtehtäviä, joita tehdään koronasulun aikana. Useissa kirjastoissa henkilökuntaa työllistää muun muassa kokoelman inventointi ja poistojen tekeminen, uuden aineiston valinta ja tilaaminen sekä muu kokoelmanhoito, jolle ei aukioloaikana ole aina aikaa.

E-aineistojen kysyntä on kasvanut kovasti, joten kirjastot tekevät sosiaalisessa mediassa ja omilla verkkosivuillaan vinkkausta ei-painetuista aineistoista, ks. esim. Helmet-viikkovinkit: https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Evinkit_viikolle_16(209961)

Koska tapahtumat on turvallisuussyistä toistaiseksi peruttu, tuotamme erilaisia etätapahtumia kuten satutunteja ja kirjailijavierailuita: https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Tapahtumat/Etatapahtumat. Nyt on myös aikaa suunnitella tulevia tapahtumia.

Monenlainen tietopalvelutyö työllistää kirjastoissa myös, kuten esimerkiksi tämä verkossa toimiva Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu. Tietopalvelun lähdeaineistoa sisältävä Makupalat.fi tuottaa korona-aikaan tarpeellista tietoa ja koosteita tekemisestä ja tapahtumista, joita voi kotona tehdä ja seurata, https://www.makupalat.fi. Sitäkin toimitetaan koko ajan.

Joissakin kirjastoissa on meneillään remontteja tai suursiivouksia, toisissa osa henkilökunnasta pitää lomaa. Myös kirjastolaisia on mukana Helsinki-avussa: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsinki-apu-aloitti-toimintansa

Joissakin kunnissa kirjaston työntekijöitä on valitettavasti lomautettu, mikä johtaa niidenkin palvelujen lamaantumiseen, joita muutoin voitaisiin kuntalaisille vielä tarjota.

2 ääntä

Kommentit

Tsemppiä vaan kaikille kirjastojen työntekijöille! Toivottavasti tästä selvitään pian. Tämä virus on kyllä vaikuttanut niin moneen työympäristöön eri tavoin.

Itsekin olen nyt joutunut opiskelemaan uusien verkkotyökalujen käyttämistä. Mutta tuo Zoom esimerkiksi on ollut tosi kiva ohjelma koska sen avulla saa videokontaktia työkavereihin. Itse ainakin kaipaan päivittäistä kanssakäymistä.

Pystyisikö kirjasto muuten toimittamaan kirjat kotiovelle? Samalla tavalla kun nyt voi tilata ruokaa ravintoloista tai kaupoista.