Mitä kirjallisuudenlajia Väinö Linna edustaa?

Kysytty

Mitä kirjallisuudenlajia Väinö Linna edustaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisesti ottaen Väinö Linnan romaanien katsotaan edustavan perinteistä realismia erotuksena esimerkiksi modernismista. Tarkemmin lajitermein puhuttaessa täytyy mennä yksittäisten teosten tasolle: Päämäärää (1947) voidaan pitää työläisromaanina, Tuntematon sotilas (1954) kuuluu kiistatta sotaromaanin lajiin ja Täällä Pohjantähden alla -trilogia (1959-1962) edustaa historiallisen romaanin lajityyppiä. Romaanien lisäksi Linna kirjoitti huomattavan määrän esseitä.

Koska Linnan teosten lajin määrittely, niin kuin kirjallisuuden lajien määrittely yleensäkin, on tässä esitettyä tiivistelmää monimutkaisempi ja kiistellympi kysymys, kannattaa tutustua esimerkiksi seuraaviin lähteisiin:

Kansallisbiografia: Linna, Väinö https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/701

Nummi, Jyrki: Jalon kansan parhaat voimat. Kansalliset kuvat ja Väinö Linnan romaanit Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla. WSOY, 1993.

Kirjoituksia Väinö Linnasta. Toim. Antti Arnkil, Olli Sinivaara. Teos, 2006.