Mitä kiinan kielen sukuisia kieliä tunnetaan?Ainakin Pohjois-Kiinassa puhuttu mandariininkiina on maailman pututuin kieli.

Kysytty

Mitä kiinan kielen sukuisia kieliä tunnetaan?Ainakin Pohjois-Kiinassa puhuttu mandariininkiina on maailman pututuin kieli.

Vastaus

Vastattu

Kiinalaiset kielet (tai siniittiset kielet) on kieliryhmä, joka kuuluu sinotiibetiläisten kielten kielikuntaan. Kiinalaiset kielet ovat lähtöisin yhdestä alkukielestä, jota puhuttiin Pohjois-Kiinan tasangon alueella yli 2000 vuotta sitten.

Kiinalaisten kielten luokittelu ei ole aivan yksinkertaista, sillä usein murteen ja kielen raja on hiuksenhieno. Tällainen luokittelu on myös poliittisesti latautunut kysymys.

Kielitieteilijä Yuan Jiahua on vuonna 1961 ilmestyneessä teoksessaan Hanyu Fangyan Gaiyao (Johdatus kiinan kielen murteisiin) luokitellut kiinalaiset kielet seitsemään eri ryhmään:

  1. Mandariinikiinaa (普通) puhutaan Jangtse-joesta pohjoiseen sijaitsevalla alueella. Mandariinikiina on Kiinan virallinen kieli ja myös maailman puhutuin kieli. Sitä puhuu äidinkielenään lähes miljardi ihmistä.
  2. Wu-kiinaa () puhutaan Jiangsun maakunnassa.
  3. Xiang-kiinaa () puhutaan Hunanin maakunnan alueella.
  4. Gan-kiinaa (赣语) puhutaan Jiangxin maakunnan keski- ja pohjoisosissa.
  5. Kejia-kiinaa (tai hakka-kiinaa) (客家) puhutaan Etelä-Kiinassa, mutta myös hakka-kiinalaisten diasporan takia esimerkiksi Thaimaassa, Taiwanissa ja Malesiassa.
  6. Yue-kiinaa (tai kantoninkiinaa) () puhutaan Guangdongin maakunnan keski- ja kaakkoisosissa, mutta myös Hongkongissa ja Macaossa.
  7. Min-kiinaa (闽语) puhutaan Fujianin maakunnassa ja Taiwanissa.

Kunkin näiden kielten sisällä on vielä huomattavaa vaihtelua ja lukemattomia murteita.

Lähde:

Norman, Jerry, Chinese, Cambridge University Press 1988.