Mitä kieltä Taiwanissa puhutaan? Jos osaa vain suomea niin minkälaisella sanakirjalla Taiwanissa pärjäisi?

Kysytty

Mitä kieltä Taiwanissa puhutaan? Jos osaa vain suomea niin minkälaisella sanakirjalla Taiwanissa pärjäisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taiwanin virallinen kieli on kiina.

Suomalaismatkailijalle käyttökelpoisia kiinan kielen sanakirjoja ovat esimerkiksi seuraavat:

Li, Guangyun, Suomi-kiina-suomi : matkakieliopas. Art House, 2008
- tärkeimmät matkailijan tarvitsemat sanat ja ilmaukset aihepiireittäin

Suomi - kiina - suomi. (Matkalle mukaan -sanakirja). Gummerus, 2008
- yleiskielen perussanastoa, matkailijalle tärkeää erikoissanastoa, kattava ruoka- ja ravintolasanasto, runsaasti asioimislauseita

Myös kielikursseja on saatavilla:

Guo, Hai, Kiinaa matkailijoille. Finn Lectura, 2008
Kan, Qian, Hyvää matkaa! : kiinaksi. Gummerus, 2008

Hyvää matkaa! : kiinaksi sisältää runsaasti asioimislauseita sekä suomi-kiina- ja kiina-suomi-sanastot, joten sitäkin voi käyttää matkalla kielioppaana.

2 ääntä

Kommentit

Taiwanin virallinen kieli on kiina. Vastauksesta ei ilmene, millä vierailla kielillä Taiwanissa osattaisiin kommunikoida turistien kanssa. Kannattaisiko ottaa mukaan suomi-englanti-sanakirja?

Mikäli Chris ja Ling-Li Batesin Culture shock! : Taiwan -kirjaan (Marshall Cavendish, 2008) on luottamista, Taiwanissa pärjää parhaiten, mikäli kykenee kommunikoimaan paikallisilla kielillä. Oppaat ja muut ammatikseen turistien parissa työkseen toimivat ovat yleensä kielitaitoisia, mutta paikallisten kanssa asioitaessa on hyvä varautua siihen, että englannin kielellä ei pärjää.

eikö taiwanissa käytetä perinteistä kiinalaista kieltä- sitä kieltä mistä kulttuurivallankumouksessa poistettiin sisältöä, ja josta tuli nykykiina, "simplified" china.
tämä kiinan kommunistien keksimä yksinkertaistettu kieli ei tiettävästi kelpaa taiwanissa (joka säilytti alkuperäisen kiinalaisen kulttuurin kommunistien tuhotöiltä), eikä sen avulla voi lukea 50-lukua vanhempia kiinalaisiakaan tekstejä. kielen muuntamisen tarkoitus oli estää ihmisiä ajattelemasta tiettyjä asioita. asioita jotka ovat tärkeitä kommunismin valheellisuuden toteamiseksi.