Mitä kemian keinoja on käytetty Antrean kalaverkon iän määrittämikseksi? Miten on mahdollista, että verkko on säilynyt?

Kysytty

Mitä kemian keinoja on käytetty Antrean kalaverkon iän määrittämikseksi? Miten on mahdollista, että verkko on säilynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antrean kalaverkon ikä määriteltiin hiilen radioaktiivisuustutkimuksella, C14-tutkimuksella, joka antoi ajaksi n.7300 eKr. Kysessä on suolöytö. Suohon tai veteen joutuneina hyvinkin hauraat esineet ja orgaaniset aineet saattavat kestää häviämättä tuhansia vuosia.