Otsikko
Mitä kaupunginosaa Fredrik Berndtson kuvasi vuonna 1847 seuraavasti: " Kaupungin tämä osa muodostaa itsessään ikään kuin pienen esikaupungin; se tarjoaa…

Kysytty

Mitä kaupunginosaa Fredrik Berndtson kuvasi vuonna 1847 seuraavasti: " Kaupungin tämä osa muodostaa itsessään ikään kuin pienen esikaupungin; se tarjoaa ulkoisella olemuksellaan kuin pienen näytekokoilman siitä mitä komea Helsinki vielä sangen läheisessä menneisyydessään oli, säännötön, rähjäinen, puutteesta ja rappiotilasta todistava... ? Ilmeisesti löytyy kirjasta Historik-topografisk teckning till panorama af Helsingfors.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen katkelma on tosiaankin suomennos Fredrik Berndtsonin teoksesta Historisk-topografisk teckning till panorama af Helsingfors vuodelta 1847. Berndtson kuvaa tässä Katajanokkaa. Koko katkelma löytyy teoksen sivuilta 37 -38 ja kuuluu ruotsiksi näin:

"Afskild från staden genom en kanal, öfver hvilken en bro af sten är slagen, ligger längst i öster den så kallade Skatudden. Denna del af staden utgör likasom en liten förstad för sig sjelf; den framlägger i sitt yttre likasom en profkarta af hvad det präktiga Helsingfors för icke alltför långt tillbaka var, oregelbunden, skräpig, vittnande om nöd och förfall, men med allt detta pittoresk och intressant för forskaren."

Teos aukeaa luettavaksi digitoituna alla olevasta linkistä.
http://www.doria.fi/handle/10024/101336
https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

2 ääntä

Kommentit

Kyseessä on yksi vuoden 2015 Hiipivä Haamu -salapoliisikilpailun ennakkotehtävien kysymyksistä. Vastaukset on tarkoitettu etsittävän itse, ei kysyttävän tietopalveluista. Kysymyksen voisi poistaa ja julkaista uudestaan vasta kisan jälkeen 1.11.2015, jotta vastauksia ei saisi suoraan googlaamalla.