Mitä kasvia Esko keräsi metsästä äitiään käyttääkseen kotimatkalta palatessaan? Käytti sanaa "riisi:.

Kysytty

Mitä kasvia Esko keräsi metsästä äitiään käyttääkseen kotimatkalta palatessaan? Käytti sanaa "riisi:.

Vastaus

Vastattu

E. A. Saarimaan Nummisuutarit-selitysten mukaan 'riisi' tarkoittaa näsiää (Daphne mezereum). Sinikka Piippo huomauttaa Suomen luonnon lääkekasveissaan, että vanhemman väen keskuudessa näsiä tunnetaan yhä vanhalla nimellään 'riidenmarjana'. Näsiän lisäksi Kiven riisi-sana voi tarkoittaa myös ketunliekoa (Lycopodium selago). Riisi-sanaa onkin meillä käytetty monenlaisista ihmisten ja eläinten taudeista sekä monien niiden hoitoon lääkkeinä käytettyjen kasvien tai kasviaineiden nimissä (Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3).

Aleksis Kiven tuotannossa riisivettä ja riidenmarjoja käytetään etenkin viinanhimon suitsimiseen: "Kivi oli oppinut omalta äidiltään juomahimon parantamisen riisivedellä. Riisivedellä tarkoitetaan -- liuosta, joka saadaan riisiksi kutsutusta ketunliekokasvista. Ketunlieon ohella Kiven isän viinanhimon lääkkeenä on ajateltu olevan myös 'riidenmarjan' eli näsiän. Ei tiedetä, oliko tällä valmisteella antabusta muistuttava vaikutus, joka teki alkoholin juomisen jatkamisen epämieluisaksi, vai tekikö se vain muuten niin pahan olon, ettei juomista voinut jatkaa. Samaa parannuskeinoa sovellettiin Nummisuutarien Topiaaseen." (Kalle Achté, Syksystä jouluun : Aleksis Kivi psykiatrin silmin)