Mitä kappaletta mahtaa Alikersantti Hietanen hoilata Tuntematon Sotilas -elokuvan alkupäässä, paloaukealla? Meneen näin: "... ja polle, polle, polle, älä…

Kysytty

Mitä kappaletta mahtaa Alikersantti Hietanen hoilata Tuntematon Sotilas -elokuvan alkupäässä, paloaukealla?
Meneen näin: "... ja polle, polle, polle, älä aisalles kaki, sillä huomenna on markkinapäivä.."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä ei taida olla mikään "oikea" laulu. Tuntematon sotilas -kirjassa kohta menee näin:
"Sitten hän veti raitista ilmaa keuhkonsa täyteen, aivan kuin tuulettaakseen itsestään turhan mietiskelyn, ja alkoi laulaa. Hän keräsi sanoja yhteen, miten sattui muistamaan, ja teki itse säveltä sitä mukaa kuin laulu eteni:
Ikkunasta katselin kun höyrylaiva seilaa
Aurajoen siliätä pintaa.
Sano hei hei juu vai seilailee
tuota Aurajoen siliätä pintaa.
Ja polle polle polle älä aisalles kaki
sillä huomenna on markkinapäivä.
Hili rimpsis jolkuta hiljalleen
vai huomenna markkinapäivä."

Edvin Laineen versioon Tuntemattomasta sotilaasta on musiikin säveltänyt Ahti Sonninen, lukuunottamatta tietenkin Sibeliuksen Finlandiaa. Hän on ehkä sitten kehitellyt sävelen kirjassa olleisiin sanoihin.

80 ääntä

Kommentit

"Ikkunasta katselin, kun höyrylaivat seilaa Aurajoen sileätä pintaa." taitaa olla Hurjan pojan koti -nimisen laulun kolmossäkeistöstä?

Näin taitaa olla. Ikkuna, johon laulussa viitataan, on nimittäin Kakolan sellin ikkuna.

"Hurjan pojan koti" on hieno laulu, joka säveleltään ja sanoiltaan on vanhaa tuntematonta perua trad., eli tekijää tai tekijöitä ei nimeltä tiedetä. Ennen Tapio Rautavaaraa kappaleen on levyttänyt paremmin näyttelijänä tunnetuksi tullut Aarne Salonen, joka näyttelijän työn rinnalla lauloi ja levytti iskelmiä Dallapén ja Columbus-orkesterin solistina ja niiden lisäksi myös työväenlauluja, joista "Köyhälistön marssi" lienee tunnetuin. Harri Saksala ja Tommi Läntinen ovat levyttäneet myös tämän laulun ja nyt kun tarkistin niin tilastojen mukaan näköjään myös Saana Noora, joka allekirjoittaneelle ei valitettavasti kerro mitään. Mutta näin se menee:

"Hurjan pojan koti se on rakennettu
paikalle niin ihanalle,
Aurajoen rannalle, kalliolle vankalle
vuorelle niin korkealle

Koti siell' on rikkaille, köyhille,
koti maailman kulkureille,
Ovet siell' on raudasta,
ja ikkunass' on kalterit
ja näköala kaupungille

Ikkunasta katselin,
kun höyrylaivat seilaa
Aurajoen sileätä pintaa.
Vaikka hurja luontokin,
niin suru tahtoo sentään
saada sijaa rintaan

Iltasella istuissani
muistui mieleheni
tuo eletty mun elämäni.
Surevainen isä, äiti,
heilakin niin fiini,
ja entiset mun ystäväni

Moni siellä vanhenee
ja hiukset päässä harmenee,
ja mieliala himmentyypi.
Vaan kun koittaa vapaus,
tuo kevätpäivän sulous, niin mieliala uudistuupi."

mikä se venäläislaulu on mitä siinä hoilaillaan?

Jos tarkoitat sitä, jota hahmot kutsuvat "Jokanttiiksi", niin kyseessä on Kalinka-niminen laulu, olikohan se venäläinen kansansävelmä.