Mitä kaikkia soittimia on tuossa Simon ja Garfunkelin kappaleessa Bridge over troubled water

Kysytty

Mitä kaikkia soittimia on tuossa Simon ja Garfunkelin kappaleessa Bridge over troubled water

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bridge Over Troubled Water alkaa pienimuotoisena, kasvaa hieman toisessa säkeistössä ja huipentuu voimaperäiseen kolmanteen säkeistöön. Larry Knechtelin piano-osuus ja Art Garfunkelin soololaulu ovat kappaleen ydin. Niiden jälkeen mukaan liittyy soittimia järjestyksessä vibrafoni, rummut, jousiorkesteri ja bassokitara. Paul Simon laulaa stemmaa kolmannessa säkeistössä.

Äänityksiä tehtiin pala palalta studiotekniikkaa taiten hyödyntäen. Kaikua lisättiin runsaasti, mikä saa kaiken kuulostamaan tavallista suuremmalta. Lopussa on ukkosta tai tykinlaukauksia muistuttavia pitkäsointisia rummuniskuja. Niiden toteutuksesta on erilaisia selityksiä. Loudersound-sivuston artikkelissa rumpali Hal Blaine kertoo lyöneensä virvelirumpua autonsa lumiketjuilla. Toinen lähde arvelee sointia pidennetyn muuttamalla nauhoitusnopeutta.

Lähteitä:

Loudersound-sivuston artikkeli laulun studiosessioista

Analyysi kappaleesta Audioissues-sivustolla

Video laulun synnystä