Mitä kaikkia ammattinimikkeitä kirjastoalalla nykyään on? Koulutusvaatimus muuttui ja Kirjastotoimenjohtaja - kirjastonjohtaja - kirjastonhoitaja -…

Kysytty

Mitä kaikkia ammattinimikkeitä kirjastoalalla nykyään on? Koulutusvaatimus muuttui ja Kirjastotoimenjohtaja - kirjastonjohtaja - kirjastonhoitaja - kirjastovirkailija - kirjastoapulainen -listaan on varmaan tullut kaikenlaista uutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 2019 tehdyn Kirjasto ammattilaisen silmin: kirjastoalan työntekijäselvityksen loppuraportin mukaan yleisimmät kirjastojen ammattinimikkeet olivat kirjastovirkailija, kirjastonhoitaja, informaatikko, tietoasiantuntija, kirjastonjohtaja, kirjastotoimenjohtaja, palvelupäällikkö, tietopalvelusihteeri, asiakasneuvoja ja ylikirjastonhoitaja. Vastaajista 22 prosenttia sijoittui kohtaan jokin muu, eli myös monia muita nimikkeitä on. Raportin mukaan nimikkeistä on myös paljon variaatioita. Raportti on luettavissa alla olevasta linkistä:

http://kirjastolehti.fi/files/KirjastoalanTy%C3%B6ntekij%C3%A4tutkimus.pdf

Kirjastot.fi-sivuston tällä hetkellä avoinna olevien työpaikkojen luettelosta löytyy vielä erikoiskirjastovirkailijan, pedagogisen informaatikon, kirjastosihteerin ja vastaavan kirjastonhoitajan nimikkeet.

https://www.kirjastot.fi/fackkalendern/lediga_jobb