Mitä kaali tarkoittaa Disneyn Liisa ihmemaassa -elokuvassa, jossa lauletaan: Me kaalit kuninkaat?

Kysytty

Mitä kaali tarkoittaa Disneyn Liisa ihmemaassa -elokuvassa, jossa lauletaan: Me kaalit kuninkaat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on suomennos englanninkielisistä sanoista. Lewis Carroll kirjoitti alkuperäisen runon The Walrus and the Carpenter toisessa Liisa-kirjassaan Liisan seikkailut peilimaassa (Through the Looking-Glass) vuonna 1871. Runossa mainitaan kaaleista ja kuninkaista seuraavanlaisesti:

The time has come,' the Walrus said,
To talk of many things:
Of shoes — and ships — and sealing-wax —
Of cabbages — and kings —
And why the sea is boiling hot —
And whether pigs have wings.'

Tässä tapauksessa voisi olettaa, että on tullut aika puhua monista eri asioista kuten kaaleista ja kuninkaista. Disneyn elokuvassa Alice in Wonderland (1951) esiintyy Carrollin runoon pohjautuva laulu, jossa mainitaan alkuperäisten kaalien ja kuninkaiden lisäksi vielä:

No work today! We're cabbages and kings (suomennettu: Taas huilataan, me kaalit kuninkaat!)
Come, run away, with cabbages and kings! (suom: Näin kadotaan kuin kaalit kuninkaat!)
We'll eat today like cabbages and kings! (suom: Me syödään taas kuin kaalit kuninkaat!)
They'd been eaten, every one! With cabbages and kings! (suom: Ne oli syöty, jok'ikinen! – – Me kaalit kuninkaat!)

Elokuvassa esiintyville kaaleille ja kuninkaille ei kuitenkaan näytä olevan yhtä tiettyä merkitystä. Voi olla, että sanoitusten on vain haluttu olevan sekavia, sillä ne sopivat elokuvan kaoottiseen tunnelmaan, jolloin kaalit tarkoittaisivat nimenomaan vihanneksia.

Lewis Carrollin alkuperäinen runo: The Walrus and the Carpenter by Lewis Carroll | Poetry Foundation
Alice in the Wonderland -elokuvan versio: Walt Disney Records – The Walrus and the Carpenter Lyrics | Genius Lyrics
Sanojen suomennos: Alice in Wonderland (OST) - Mursu ja Nikkari [The Walrus and The Carpenter] lyrics (lyricstranslate.com)