Mitä jos kustantaja hyväksyy käsikirjoituksen, mitä sitten tapahtuu? Olen 13-vuotias ja olen kerännyt rohkeutta kässärini lähettämiseen 2 vuotta.

Kysytty

Mitä jos kustantaja hyväksyy käsikirjoituksen, mitä sitten tapahtuu? Olen 13-vuotias ja olen kerännyt rohkeutta kässärini lähettämiseen 2 vuotta.

Vastaus

Vastattu

Sinä ja kustantaja laaditte kustannussopimuksen. Lukujonossa blogissa kerrotaan näin:

  • Kaikille kustantajille tulee noin tuhat käsikirjoitusta vuodessa. Teos pyytää niitä paperisena, mutta meilinäkin tulee – lue siis ohjeet kustantajien verkkosivuilta ennen lähettämistä.
  • On ok tarjota käsikirjoitusta useammalle kustantajalle samanaikaisesti, mutta jos saat sopimuksen, ilmoita lopuille että kirja ei ole enää tarjolla. ”Se saa ärtyneeksi, kun löytää hyvän käsikirjoituksen, ja kirjailija vastaa että se on mennyt muualle jo kaksi kuukautta sitten. Ilmoita siitä! Muuten se vie työaikaa turhaan.”
  • Edelliseen liittyen: ”Älä ärsytä kustantajaa.”
  • Kaikkia saapuneita käsikirjoituksia luetaan, mutta vain potentiaaliset luetaan kokonaan. Jos julkaisuprosentti vastaanotetuista kässäreistä on puoli prosenttia, ehkä noin 5 prosenttia luetaan loppuun saakka. Suurimmasta osasta tekstejä näkee varsin nopeasti, ettei niistä tule kirjaa – joko aiheen, markkinan tai kaunokirjallisten ansioiden takia.
  • ”On niin ihana fiilis, kun löytyy hyvä käsikirjoitus.” Kirjailijan kontaktointia ja kustannussopimusta pidetään prosessin parhaana vaiheena. Sen jälkeen alkaa raaka työ, paitsi kirjailijalla myös kustantajan puolella.
  • Aikajänne käsikirjoituksen löytymisestä siihen kun kirja on kaupoissa, on usein noin vuosi. Esikoiskaunokirjojen kanssa vuosi harvoin edes riittää. Sesonkien kirjat on päätetty hyvissä ajoin etukäteen – nytkin monella kustantajalla on jo valmiina kevään 2019 katalogit. ”Tekisin karhunpalveluksen esikoiskirjailijalle, jos sanoisin että hei tää on valmis ja julkkarit on puolen vuoden päästä.” Tästä syystä kirjan aiheen tulee olla sen verran universaali, että sitä voi lukea vielä puolentoista vuoden päästä kun se vihdoin päätyy kauppoihin.
  • Kirjoituskilpailuja järjestetään jonkin verran, ja sellaisia on nytkin isoilla kustantamoilla käynnissä. Pienet kustantamot kokevat ne kuitenkin työllistäviksi. Hyvät käsikirjoitukset löydetään kyllä joukosta, vaikka ne lähettäisi ilman kilpailuakin." Lukujonossa

Kirjailijan elämää blogissa on paljon tietoa kirjan tekoprosessista.  Esim. Näin vältät yleisimmät virheet lähettäessäsi käsikirjoituksesi kustantamoon.

Tarkempaa lisätietoa saat esim. Kirsi Pehkosen kirjasta Käsikirjoituksesta kirjaksi. Helmet

Onnea matkaan!