Mitä jatkokoulutusmahdollisuuksia oli tarjolla Pohjois-Suomessa niille, jotka olivat syntyneet v. 1919 - 1921 ja käyneet keskikoulun Lapissa? Pitikö lähteä…

Kysytty

Mitä jatkokoulutusmahdollisuuksia oli tarjolla Pohjois-Suomessa niille, jotka olivat syntyneet v. 1919 - 1921 ja käyneet keskikoulun Lapissa? Pitikö lähteä etelään, jos halusi opintiellä eteenpäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juhani Lassila on tutkinut Lapin koulutushistoriaa kirjassa "Lapin koulutus vuosina 1630-2001", jossa käy seikkaperäisesti ilmi koulutusmahdollisuudet Lapissa 1930-luvun lopussakin.

Esimerkiksi tuolloin oli Lapissa lukioita Rovaniemellä, Torniossa ja Kemissä. Rovaniemellä oli tuolloin myös metsäkoulu ja 1943 perustettiin kauppakoulu. Torniossa oli Alakansakouluseminaari. Lisäksi oli lukuisia muita ammatillisia kouluja, esim. Inarin kotitalouskoulu ja Rovaniemen pienviljelijäkoulu. 1939 perustettiin Kemiin poikien valmistava ammattikoulu.

Tarkemmat tiedot koulutusaloittain selviää siis Lassilan kirjasta, jota on lainattavana mm. Rovaniemen kaupunginkirjastossa (www.lapinkirjasto.fi)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lassilan väikkäri on netissä. Hän on lisäksi kirjoittanut toisen väikkärin metsäopetuksen historiasta.
Vastaaja mainitsee lukioiden lisäksi metsäkoulun ja kauppakoulun. Kysytyt ikäluokat olisivat opiskelleet näissä enimmäkseen ennen viime sotia. Kumpikaan koulu ei edes sotien jälkeisinä vuosina ollut keskikoulupohjainen eikä siten jatkokoulutusta keskikoulun käyneille.