Otsikko
Mitä ja missä ovat keskuskirjastot?

Kysytty

Mitä ja missä ovat keskuskirjastot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjasto toimii Suomen yleisten kirjastojen keskuskirjastona. Keskuskirjastotoiminta perustuu kirjastoasetukseen. Sen mukaan yleisten kirjastojen keskuskirjaston tehtävät ovat mm. toimia yleisten kirjastojen valtakunnallisena kaukopalvelukeskuksena ja edistää toisaalta yleisten kirjastojen sekä toisaalta yleisten ja tieteellisten kirjastojen yhteistoimintaa. Keskuskirjaston näkyvintä toimintaa on kaukolainapalvelu. Lisää tietoa yleisten kirjastojen keskuskirjaston tehtävistä saat esimerkiksi Fast-hakupalvelun kautta hakusanalla "keskuskirjasto" tai osoitteesta http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/keskuskirjasto/tehtavat.htm.

Lisäksi Suomessa toimii kymmenen tieteellistä keskuskirjastoa, joiden tehtävänä Valtioneuvoston vuonna 1972 tekemän päätöksen (719/1972) mukaan on
- kartuttaa erityisesti sen tieteenalan kirjallisuuden ja muun aineiston kokoelmia, jonka keskuskirjastona se toimii;
- asettaa kokoelmansa tutkijoiden ja muiden kirjallisuuden tarvitsijoiden käyttöön kirjaston tiloissa sekä koti- ja kaukolainoina;
- suorittaa kauko- ja informaatiopalvelua yhteistoiminnassa muiden koti- ja ulkomaisten kirjastojen ja informaatiopalvelukeskusten kanssa.

Helsingin yliopiston kirjaston tehtävästä toimia valtakunnallisena humanististen tieteenalojen keskuskirjastona on säädetty asetuksessa Helsingin yliopistosta (1241/1991).

Eduskunnan kirjasto toimii oikeus- ja valtiotieteellisenä keskuskirjastona siitä säädetyn lain (983/1984) mukaan.

Muita tieteellisiä keskuskirjastoja ovat Helsingin kauppakorkeakoulun kirjasto (taloustieteet), Jyväskylän yliopiston kirjasto (kasvatustieteet, psykologia, liikuntatieteet), Maatalouskirjasto (maatalous-, elintarvike-, ravitsemus- ja kotitaloustieteet), Metsäkirjasto (metsätieteet), Tampereen yliopiston kirjasto (sosiaali- ja viestintätieteet), Teknillisen korkeakoulun kirjasto (tekniikka ja sen perustana olevat luonnontieteet), Terveystieteiden keskuskirjasto (terveystieteet) ja Tilastokirjasto (tilastot). Lähde: Sitari, Kaija: Kotimaisen kaukopalvelun käsikirja. Verkkoversio: http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/kaukopalvelu/kasikirja/index.html