Mitä Harry Potter& Salaisuuksien Kammio Kirjassa ja Elokuvassa esiintyvän Gilderoy LockhartIn etunimi Gilderoy tarkoittaa?

Kysytty

Mitä Harry Potter& Salaisuuksien Kammio Kirjassa ja Elokuvassa esiintyvän
Gilderoy LockhartIn etunimi Gilderoy tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Gilderoy on mitä luultavimmin anglisoitu muoto "punatukkaista poikaa" merkitsevästä gaelinkielisestä ilmauksesta gille ruadh. Vaihtoehtoisen tulkinnan mukaan (johon esimerkiksi suosittu Harry Potter -fanisivusto Harry Potter Wiki tukeutuu) Gilderoy tarkoittaa "punatukkaisen palvelijan poikaa" tai "kuninkaan palvelijan poikaa". J. K. Rowlingin kerrotaan löytäneen Gilderoy-nimen hakuteoksesta Brewer's dictionary of phrase and fable, jossa kerrotaan skottilaisesta lainsuojattomasta Gille Ruadhista (Pádruig Mac Griogair) eli Gilderoysta (Patrick McGregor).

https://harrypotter.fandom.com/wiki/Gilderoy_Lockhart#Etymology