Mitä eroa on yliopistossa opiskeltavien aineiden, kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriantropologian, välillä?

Kysytty

Mitä eroa on yliopistossa opiskeltavien aineiden, kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriantropologian, välillä?

Vastaus

Vastattu

Kulttuurintutkimus on monitieteistä ja ensisijaisesti länsimaisen nykykulttuurin tutkimukseen keskittyvää humanistis-yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. Kulttuuriantropologialla taas tarkoitetaan antropologian alalajia, joka tutkii ihmisten kulttuureja.

Esimerkiksi Itä-Suomen yliopistossa voi opiskella kulttuuriantropologiaa kulttuurintutkimuksen erikoistumisalana. Oulun yliopistossa kulttuuriantropologia kuuluu Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteiden tutkimusyksikköön. Kulttuurintutkimus on siis tavallaan yläkäsite kulttuuriantropologialle.

Lisätietoa:
Oulun yliopisto: Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteet