Mitä eroa on verbeillä odottaa ja odotella. Vastaavastihan löytyvät istua - istuskella jne. Mietimme keskenämme, että kyseessä on jotain "hieman sinne päin…

Kysytty

Mitä eroa on verbeillä odottaa ja odotella. Vastaavastihan löytyvät istua - istuskella jne. Mietimme keskenämme, että kyseessä on jotain "hieman sinne päin tekemistä" ja esim. tuon odottelemisen suhteen siihen suhtautuminen on siihen positiivisempi kuin odottamiseen, jossa on hieman negatiivinen sävy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan "odotella" on frekventatiiviverbi, joka ilmaisee kantasanansa ("odottaa") osoittaman tekemisen tapahtuvan toistuvasti, jatkuvasti tai hiljalleen.

SKS:n Iso suomen kielioppi huomauttaa verbijohdoksista puhuessaan, että frekventatiivisilla johdoksilla voi olla muunkinlaista merkitystä kuin pelkkä toistuvuuden tai jatkuvuuden ilmaiseminen: "Usein johdoksella kuvataan tapahtumaan sisältyvää epäsäännöllisyyttä, sattumanvaraisuutta tai vähäisempää intensiivisyyttä." Odottelussa voisi kaiketi ajatella olevan kyse nimenomaisesti tällaisesta intensiivisyydeltään vähäisemmästä odottamisesta.

Frekventatiivisen johdoksen käyttö voi kertoa myös puhujan/kirjoittajan kielteisestä tai myönteisestä asenteesta ilmaisemaansa asiaintilaa kohtaan. Sävyltään kielteisissä yhteyksissä johdoksella viestitään esim. keskittymättömyydestä, epäintensiivisyydestä, epävarmuudesta, ennustamattomuudesta tai tahattomuudesta. Ilmauksissa voi tapauksittain nähdä myös vähättelyn tai ironian ja myönteisissä yhteyksissä leikillisyyden tai huolettomuuden sävyä.

9 ääntä

Kommentit

Kyllä suomen kieli on ilmeikästä! Millaista on oikein intensiivinen istuminen verrattuna istuskeluun :) Ehkä ensin mainittu on sellaista arvokasta pönötystä ja jälkimmäisessä voi polvi olla toisen päällä ja nilkkaakin vähän leikillisesti keikuttaa...