Mitä eroa on marjalla, hedelmällä ja epähedelmällä kasvitieteessä?

Kysytty

Mitä eroa on marjalla, hedelmällä ja epähedelmällä kasvitieteessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Marja on yhdestä tai useammasta yhtyneestä emilehdestä kehittyvä mehevä hedelmä.

Hedelmä syntyy kasvin emiön sikiäimestä; hedelmät suojaavat sikiäimen sisällä olevia siemenaiheista syntyneitä siemeniä ja edistävät myös kasvin leviämistä, koska eläimet syövät ja kuljettavat niitä.

Epähedelmä on kasvin hedelmä, jonka muodostumiseen osallistuu muita kukan emiön osia kuin sikiäin. Tavallisimmin kyseessä on kukkapohjus (esim. omena), mutta myös kukkalehtien tyviosat voivat tulla kyseeseen. Epähedelmä-nimitys on ehdotettu korvattavaksi käsitteellä pohjushedelmä, joka sekään ei ole täysin yksiselitteinen.

Lähteenä käytetty:
Biologian sanakirja / Rauno Tirri..[et al.]
Uud. laitoksen 1. p.
Helsingissä : Otava, 2001. 888 s. : kuv. ; 24 cm
ISBN 951-1-17618-8 (sid.)

38 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ammattilaiset käyttävät tarkoin määriteltyjä termejä, mutta maallikot oppivat termit useinmiten lapsuudessaan kotonaan. Takavuosina oli kova väittely Hesarin mielipidesivuilla rekkoihin liittyvistä termeistä ja siinä tuli ilmi juuri tämä ilmiö ("isäni, joka oli vuosikymmeniä rekkakuski, kutsui aina ..."). Samoin porakonetta ei ammattilaisten mielestä ole olemassakaan, vaan vain pora ja poranterä.