Mitä eroa on kun puhutaan painoksesta verrattuna laitokseen? Välillä kirjojen tietosivulla puhutaan laitoksesta ja toisinaan painoksesta, eroa en ymmärrä.

Kysytty

Mitä eroa on kun puhutaan painoksesta verrattuna laitokseen?
Välillä kirjojen tietosivulla puhutaan laitoksesta ja toisinaan painoksesta, eroa en ymmärrä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Painos on yhdellä kertaa painettu erä jotakin painatetta.
Puhutaan myös tarkistetusta tai uudistetusta painoksesta.
Laitos taas on painotuotteen toisinto, versio. Voi olla esim. kuvitettu laitos tai lyhennetty laitos.
Laitos siis poikkeaa enemmän alkuperäisestä painotuotteesta kuin uudistettukaan painos.
(Lähde: Suomen kielen perussanakirja 2)