Mitä eroa on korkealla fantasialla ja eeppisellä fantasialla kirjallisuudesta puhuttaessa? Wikipedia sanoo toista ja muut katsomani lähteet toista.

Kysytty

Mitä eroa on korkealla fantasialla ja eeppisellä fantasialla kirjallisuudesta puhuttaessa? Wikipedia sanoo toista ja muut katsomani lähteet toista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siitä, että eri lähteet antavat erilaisia vastauksia, voi päätellä, ettei asiasta vallitse harrastajien keskenkään yksimielisyyttä. Tämä on varsin tavallista näissä genremäärittelyissä, koska niissä pelataan käsitteillä, joita kuka tahansa voi rakentaa ja määritellä. Ei myöskään ole olemassa mitään yksiselitteistä auktoriteettia, jolla olisi valta määrätä, että määritelmä X on pätevä ja määritelmä Y ei ole.

Suomenkielisen Wikipedian määritelmät (https://fi.wikipedia.org/wiki/Korkea_fantasia) kuulostavat ainakin omissa korvissani ns. järkeviltä, mutta muunkielisillä sivuilla tulee heti eroja. Englanninkielinen Wikipedian artikkeli rinnastaa korkean ja eeppisen fantasian ja mainitsee termin "high fantasy" olevan niinkin nuori kuin vuodelta 1971. En olisi yllättynyt, vaikka määritelmät vaihtelisivat kieli- ja kulttuurialueittain, vaikka ainakin saksankielinen myötäilee englanninkielistä. Mielenkiintoisesti ruotsinkielinen Wikipedia mainitsee synonyyminä termin "heroic fantasy".

Suomen kirjastot eivät hakujärjestelmissään käytä näin pitkälle meneviä termejä ja ainakin osittain syynä on juuri määrittelyn vaikeus. Olen itse työskennellyt pitkään musiikin puolella, missä sama ongelma kohdataan vielä paljon suuremmassa mittakaavassa. Modernissa populaarmusiikissa käytetään satoja erikoistermejä, joiden määritelmistä ei vallitse välttämättä minkäänlaista yksimielisyyttä. Tyypillisiä tällaisia käsitteitä ovat proge, lukuisat heavy rockin alalajit ja samoin elektronisen tanssimusiikin tyylit.

Käytännössä on pakko hyväksyä se tilanne, että ns. semanttista yhdenmukaisuutta ja yksimielisyyttä ei monissa kulttuurisissa ilmiöissä ole. Siksi on tärkeätä, että jos tällaisia käsitteitä käyttää, yrittää itse olla mahdollisimman selkeä ja esimerkein selittää, mitä käsitteillä tarkoittaa. Viittaukset tunnettuihin fantasiakirjoihin ovat tässä kätevä keino.

Heikki Poroila