Mitä eroa on isänmaallisuudella/patriotismilla ja kansallismielisyydellä/nationalismilla?

Kysytty

Mitä eroa on isänmaallisuudella/patriotismilla ja kansallismielisyydellä/nationalismilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oivallisimmin patriotismin ja nationalismin välisen eron on kiteyttänyt ranskalainen Guy Queguiner, jota Heikki Aittokoski siteeraa kirjassaan Kuolemantanssi : askeleita nationalismin Euroopassa: "Patriootti on ihminen, joka rakastaa maataan, mutta on avoin muille. Nationalisti on ihminen, joka rakastaa maataan, mutta haluaa käpertyä rajojen sisään, sulkea rajat muilta."

Isänmaallisuus ja nationalismi ovat kiistatta lähisukulaisia. Olennaisin ero niiden välillä lienee niihin liittyvän poliittisen ajattelun ja toiminnan lähtökohdan konkreettisuudessa: isänmaallisuuden kohteena on ainakin jossakin mielessä tarkkarajainen valtio, "isänmaa", kun taas nationalismi kohdistuu abstraktimpaan ja vaikeammin määriteltävissä olevaan, kuvitteelliseksikin yhteisöksi luonnehdittuun "kansakuntaan".

Kirjallisuutta:
Heikki Aittokoski, Kuolemantanssi : askeleita nationalismin Euroopassa. HS-kirjat, 2016
E. J. Hobsbawm, Nationalismi. Vastapaino, 1994
Jyrki Loima, Myytit, uskomukset ja kansa : johdanto moderniin nationalismiin Suomessa 1809-1918. Yliopistopaino, 2006

56 ääntä

Kommentit

Tähänkin pakko sotkea tätä tämän päivän muodikasta, hyvinvointiyhteiskunnan hyvinsyötettyjen rajat aukioxox -naivismia. Jos vasemmisto on aina oikeassa, niin miksei yksikään vasemmistoaatteeseen perustuva yhteiskuntakokeilu ole toiminut. Hyvinvointivaltion perustana on aina toimiva kansallisvaltio, jonka muodostaa terve yhteiskunta, joka on sitoutunut yhteiskunnan sääntöihin ja lakeihin - ei ajamaan vain omia etujaan, tai ismejään. Rajat suojaavat pahana päivänä, kuten historia opettaa.