Mitä eroa on autofagialla ja apoptoosilla, vai onko sama asia?

Kysytty

Hei! Mitä eroa on autofagialla ja apoptoosilla, vai onko sama asia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Apoptoosi ja autofagia ovat eri asioita.

Apoptoosi eli ohjelmoitunut solukuolema on sekä kudosten normaaliin kehitykseen että moniin sairauksiin liittyvä, geenien ohjaama solujen kuolema. Siinä solu ja tuma hajoavat pieniksi solukalvon ympäröimiksi rakenteiksi. Koska solukalvo säilyy ehjänä koko tapahtumaketjun ajan eikä solun sisältöä vapaudu solulimaan, apoptoosi ei aiheuta tulehdusta.

Autofagia on prosessi, jossa solu ympäröi solulimassa olevia proteiineja tai soluelimiä solukalvolla. Lysosomeiksi kutsuttujen soluelinten avulla näin syntyneen rakkulan eli autofagosomin sisältö hajotetaan ja kierrätetään takaisin solun käyttöön (nimitys tulee kreikan sanoista autos = itse ja phagein = syödä). Solu voi hyödyntyää autofagiaa esimerkiksi silloin, kun sen ravinnonsaanti on riittämätöntä tai kun sen täytyy poistaa haitallisia, ulkopuolelta tulleita proteiineja tai omia vaurioiutuneita elimiään.

Autofagia on siis elävän solun selviytymismekanismi. Mikäli tilanne ratkeaa, solu palaa takaisin normaaliin tilaansa. Jos ongelma pahenee, solu voi päätyä ohjelmoituun kuolemaan eli apoptoosiin, ja kalvon muodostuminen rakenteiden ympärille estää tulehduksen syntymisen. Autofagia siis kuuluu apoptoosiin, mutta solun eläessä sillä on muita tehtäviä.

Lähteet:

Lääketieteen termit : Duodecimin selittävä suursanakirja (Duodecim, 2016)
Solunetti: http://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/apoptoosi/
Rubinstein, Assaf D. ja Kimchi, Adi: Life in the balance – a mechanistic view of the crosstalk between autophagy and apoptosis (
Journal of Cell Science 125, 2012): http://jcs.biologists.org/content/joces/125/22/5259.full.pdf