Mitä eroa ludella ja lutikalla on? Jos kotoa löytyy lude, niin onko myrkystys tarpeellinen vai onko yksilöt kulkeutuneet ulkoa sisälle?

Kysytty

Mitä eroa ludella ja lutikalla on? Jos kotoa löytyy lude, niin onko myrkystys tarpeellinen vai onko yksilöt kulkeutuneet ulkoa sisälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lutikka, toiselta nimeltään seinälude, on luteiden heimoon kuuluva hyönteinen.

Lutikat kulkeutuvat koteihin yleensä ihmisten mukana mm. lomamatkoilta sellaisista maista, joissa lutikoita paljon esiintyy. Lutikat tarttuvat vaatteisiin ja tunkeutuvat matkalaukkuihin esimerkiksi hotellihuoneesta, ja niiden mukana ne leviävät kotiin palattaessa omaan asuntoon. Jo yksikin lutikka riittää perustamaan parissa kuukaudessa kokoneisen uuden yhteisön.

Lutikka on yksi vaikeimmin opistettavista haittaeläimistä, joten on suositeltavaa käyttää aina asiantuntijapalveluita niiden poistamiseen. Ilman asianmukaisia välineitä ja koulutusta lopputulos on harvoin pysyvä, ja lutikkaongelma saattaa vain paisua tai levitä myös naapurien ja tuttujen koteihin tai vähintään kestää pidempään.

Lähde:
https://stick.fi/blogi/lutikat/

Lisäluettavaa:
Suomen luteet (2010), Teemu Rintala